Thursday 9 February 2012

由軍火庫到文化樞紐 古蹟活化後見新氣象



又一歷史建築活化項目開幕。位於金鐘的前英軍軍火庫活化為亞洲協會的香港中心新會址。香港中心除提供了一個文化活動的新場地外, 亞洲協會亦特意辟出一個空間, 作為展出整個活化過程的永久展覽。而於建築群內, 屹立近150年、歷史最悠久的前軍火庫A(Former Magazine A)則被活化為藝術廊。想親身感受這活化建築的氛圍, 可於星期五、六或日參加其免費導賞團之餘, 亦可同時參觀其開幕展覽: 「緣生意轉:佛教的藝術」。

節錄自: 2012年2月9日 - 美通社亞洲

亞洲協會聯席主席及香港中心主席陳啟宗先生表示:「這個活化保育項目的歷史價值非常高...是次項目順利完工,亦標誌著社會各界對古蹟保育的合作邁向新里程。」

這是本港僅存的英軍建築物之一,部分可追溯至十九世紀中,在歷史及建築上都極具價值佔地1.4公頃的軍火庫由四座前英軍建築物組成,建於1860年代至1940年代間,用作儲存及處理炸藥。其中包括三座一級及一座二級歷史建築,自八十年代起被廢置。亞洲協會香港中心新會址,為市民展現了前金鐘軍火庫的保育、修葺及活化成果,配合亞洲協會香港中心以促進文化及政策交流為己任的目標,為東西方交流提供合適的平台...




香港2012年2月9日 - 美通社亞洲

2012年2月9日對位於金鐘的前英軍軍火庫來說極具歷史意義。修葺和活化後的軍火庫成為亞洲協會香港中心新會址,標誌著這個位於金鐘的歷史建築物正式邁進歷史新的一頁。香港賽馬會復修軍火庫位於香港金鐘正義道九號,為亞洲協會香港中心提供了一個舉辦各種文化活動的獨特場地。協會非常榮幸於今天的開幕儀式邀請到香港特別行政區行政長官曾蔭權先生 GBM,KBE 擔任主禮嘉賓,其他主禮嘉賓包括中國人民政治協商會議全國委員會副主席及前行政長官 董建華先生,亞洲協會聯席主席及香港中心主席陳啟宗先生,亞洲協會聯席主席傅侯漢麗女士,亞洲協會會長(紐約)丁文喜女士,亞洲協會信託人查理斯.洛克菲勒先生,香港賽馬會主席施文信先生SBS JP 及亞洲協會香港中心行政總監陳顏文玲女士。陳啟宗先生表示:「這個活化保育項目的歷史價值非常高,有賴香港特區政府、本地商界及熱心人攜手促成此項目的成功。」陳續稱:「亞洲協會香港中心將為香港作為亞洲國際都會、商業及文化中心而努力。我們非常高興能為促進香港的文化及知識領域,擔任我們的角色。是次項目順利完工,亦標誌著社會各界對古蹟保育的合作邁向新里程。」

昔日的軍火庫 今日的文化樞紐

佔地1.4公頃的軍火庫由四座前英軍建築物組成,建於1860年代至1940年代間,用作儲存及處理炸藥。其中包括三座一級及一座二級歷史建築,自八十年代起被廢置。亞洲協會香港中心新會址,為市民展現了前金鐘軍火庫的保育、修葺及活化成果,配合亞洲協會香港中心以促進文化及政策交流為己任的目標,為東西方交流提供合適的平台。承蒙香港賽馬會慈善信託基金的大力支持,此歷史建築得以被保育及注入新生命。香港賽馬會主席施文信先生在開幕禮中表示,這是本港僅存的英軍建築物之一,部分可追溯至十九世紀中,在歷史及建築上都極具價值,故此馬會非常支持這個活化計劃。「我們非常高興能夠參與此計劃,因為中心有助配合馬會?多推廣保育、藝術及文化的項目,更重要的是讓年青一代有機會認識過去,追求更豐盛的人生。」他續指:「我們為軍火庫冠以香港賽馬會之名而感到自豪。這個計劃不但是保育古蹟,而且更加入活化元素,為這些歷史建築物注入新生命,令社區增添一個集文化、藝術及具當地特色的中心。」亞洲協會香港中心同時感謝以下機構及人士對項目的慷慨支持,包括:莫利斯.格林伯格,史帶基金會、Robert & Chantel Miller、劉鑾雄慈善基金、來寶集團有限公司、Alex & Sacha Yasumoto以及韓禮士先生夫人。

開幕展 - 「緣生意轉:佛教的藝術」 二月份的開幕活動以「蛻變」(Transformation)為主題,配合由紐約亞洲協會博物館及亞洲協會香港中心聯合舉辦的開幕展–「緣生意轉:佛教的藝術」展覽,體現高層次的美學與佛教藝術創作的深度。展覽由亞洲協會博物館總館長及其全球藝術項目副總裁招穎思博士及其專業團隊策展,展品包括遠至公元二世紀的約翰.洛克菲勒三世伉儷亞洲傳統藝術藏品及四位當代傑出亞裔及亞裔美藉藝術家蒙天.波瑪 (Montien Boonma)、邁克爾.珠(Michael Joo)、森.万里子(Mariko Mori)及張洹的藝術創作及裝置。何鴻毅家族基金是這次展覽的主要贊助機構。基金主席何猷忠先生表示:「是次展覽一如本基金宗旨,透過對佛教哲學和藝術之欣賞,促進文化交流,傳揚相互理解和包容的理念,意義深遠。本基金持續發展創意藝術計劃,我們鼓勵香港人重新檢視他們所處之環境,審視內在自我,進而一展所長,透過文化和藝術的力量,創造更美好的世界。」而美國銀行美林則為展覽的企業贊助。

亞洲協會香港中心服務香港20年

亞洲協會香港中心於1990年由一群社會賢達在利國偉爵士(前恆生銀行主席)帶領之下創立。亞洲協會是一個非牟利的教育機構,總部設於紐約,而香港中心則為十一個分會當中,首個設於美國境外的中心。

位於金鐘正義道九號的亞洲協會香港中心及香港賽馬會復修軍火庫,於本地歷史、建築及文化領域均扮演重要角色。中心既保留古蹟的歷史意義同時亦照顧會場所舉辦的各類型活動的需要。亞洲協會香港中心行政總監陳顏文玲女士說:「香港中心自1990年創立以來,已成為區內首屈一指的知識平台。」她續稱:「過去五年,超過七萬人曾參與我們舉辦的活動,其中約一成為學生。我們的活動多次邀請到世界級學者及專家參與,透過不同主題的活動加強市民對影響亞洲區的議題的了解,對區內政策作出討論及回應。」

亞洲協會:通往世界之門

亞洲協會聯席主席傅侯漢麗女士表示:「亞洲協會積極推進我們於亞洲及美國的發展步伐,所組織的活動跨越不同領域及範疇。我們的商業、政經、教育、領袖及文化聯繫網絡日益強大。近年亞洲文化風氣於世界各地的受歡迎程度不斷提昇,亞洲協會亦然。我們將繼續成長,成為對世界更有影響力的機構。」亞洲協會於1956年由約翰.洛克菲勒三世在紐約創立,是一個非牟利、非政府的教育組織,致力促進對亞洲國家和文化的了解。亞洲協會在全球擁有十一個分會,包括香港、侯斯頓、洛杉磯、馬尼拉、墨以本、孟買、紐約、三藩市、首爾、上海及華盛頗。亞洲協會會長(紐約)丁文喜女士說:「亞洲協會致力發展與亞洲文明的聯繫,涵蓋文化、歷史、當代議題及未來發展等多個範疇。」新會址將秉承亞洲協會過去56年的足跡,繼續建立更多跨國界、跨媒界網絡,讓世界經濟及文化重心持續東移。丁文喜女士補充:「亞洲協會的宗旨為匯聚人才,就環球快速轉變的社會連繫不同的意見及文化。亞洲協會香港中心進駐新會址後將更努力去推動及深化我們推廣歷史文化及聯繫現代議題的工作,亦是約翰.洛克菲勒三世的創會目標。」

開放詳情及開幕活動:

訪客中心      開放時間      星期二至星期日: 上午十時至下午六時
                    每個月最後一個星期四: 上午十時至晚上六時
                    休息: 星期一及公眾假期
          入場費用      免費

古蹟導賞團     費用        免費
                    (逢星期五、六、日舉行,亦可預約平日參觀)

亞洲協會藝術館   開放時間      星期二至星期日: 上午十一時至下午五時
(軍火庫A舊址)            每個月最後一個星期四: 上午十一時至晚上八時
                    休息: 星期一及公眾假期
          公眾入場費用    成人: 港幣三十元正
                    長者(六十五歲或以上): 港幣十五元正
                    殘疾人士: 港幣十五元正
                    全日制學生及十八歲以下人士: 免費入場

經活化的亞洲協會香港中心為學生及公眾提供一連串探討古蹟、藝術、文化及現代議題的場地。為慶祝中心開幕,2012年2月10日將舉行三場開幕論壇包括商業及政策論壇「活化關係:21世紀美國亞洲關係」,建築與文化論壇「活化工程:古蹟和建築之間的關係」,以及由何鴻毅家族基金贊助舉辦、美國銀行美林擔任企業贊助的藝術與文化論壇「緣生意轉:佛教的藝術」。三場開幕論壇費用全免。

亞洲協會香港中心行政總監陳顏文玲女士指:「憑藉我們過去20年服務香港的經驗及所建立的網絡,亞洲協會香港中心將繼續擴展與本地社區、藝術工作者及不同界別團體的接觸及聯繫,我深信亞洲協會香港中心將為本港教育及文化中心締造更高的國際標準。」

Rebirth of the Former Explosives Magazine

1st February, 2012
http://asiasociety.org/hong-kong/rebirth-former-explosives-magazine

Located at 9 Justice Drive,  The Asia Society Hong Kong Center at The  Hong Kong  Jockey Club Former Explosives Magazine combines new construction with four former military buildings. Three of these buildings are listed as Grade 1 Historic Buildings and are part of the Former Explosives Magazine Compound. The compound was an integral part of the British military lands and as one of the few remaining sites, it is an important tangible link to Hong Kong’s past.

The former Explosives Magazine Compound was built by the British Army in the mid-19th century to prepare and store explosives. Within this site, gunpowder was processed, packaged, stored and issued to defensive locations throughout Hong Kong. In the beginning of the 20th century, the site was expanded and taken over by the Navy. By the  middle of the 20th century, it was being used by the British Government for storage, until the 1970s when it became a depot. After the 1980s, the site was not used until it was granted to the ASHK Center by HKSAR Government for adaptive reuse.
Revitalized with funds generously donated by The Hong Kong Jockey Club Charities Trust and other local and international individuals and organisations, the ASHK Center combines heritage conservation with a distinctive modern aesthetic that has created a dynamic complex allowing the Center to extend our educational programs to the larger community.
The Hong Kong Jockey Club Hall
On the upper ground level of The Pavilion, behind the reception area, The Hong Kong Jockey Club Hall is a large multi-purpose function hall that can accommodate up to 240 people, banquet style, as well as provide space for lectures, seminars and receptions.

Joseph Lau Roof Garden
An exterior staircase leads from The Pavilion up to the stunning Joseph Lau Roof Garden. Set against the Admiralty skyline, the roof garden is a place for quiet contemplation and an ideal outdoor venue for the center’s program for the public.

Visitor Center
Adjacent to the reception area on the upper ground level of The Pavilion, the Visitor Center presents a permanent exhibition on the history of the Asia Society Hong Kong Center and the transformation of The Hong Kong Jockey Club Former Explosives Magazine.

Asia Society Store
Located on the lower ground level of The Pavilion, the Asia Society Store offers visitors an array of stimulating products and publications, including innovative products designed by local Hong Kong artists.

Miller Theater (Former Magazine B)
Constructed of brick, Former Magazine B was added to the compound between 1905 and 1907. Similar to Former Magazine A, it was previously used for storing ammunition. Today, it has been converted into a 100+ seats facility for a variety of creative programs.

Asia Society Gallery (Former Magazine A)

Constructed of local granite and built between 1863 and 1868, Former Magazine A is among the oldest remaining military buildings from the colonial period in Hong Kong. Previously used as an explosives storage facility, today, it has been converted into the Asia Society Gallery (Former Magazine A).

Credit Suisse Room
One of the two meeting rooms in the Starr-Greenberg Building (Former Laboratory), suitable for intimate reception with round-table setting for up to 12 guests.

Lee Quo Wei Room
One of the two meeting rooms in the Starr-Greenberg Building (Former Laboratory), suitable for small-medium sized luncheon event with round-table setting for up to 48 guests.

No comments:

Post a Comment