Monday 13 January 2014

檔案工作者肩負使命 守護香港歷史

情迷歷史,尋得對味的歷史檔案,如獲至寶。在字裡行間中細味史實情節,如煲劇般過癮。歷史得以被發掘,多得一群守護歷史檔案之士。坊間有關歷史檔案管理的學會及課程寥寥可數,當社會意識到歷史的重要時,這門學問可吃香了:

HKU SPACE 行政人員課程(歷史檔案管理):
http://hkuspace.hku.hk/cht/prog/exe-cert-archives-management

香港檔案學會:
http://www.archives.org.hk/tc/index.php

歷史檔案館:
http://www.grs.gov.hk/ws/tc/org_pro.htm


2014/1/13 am730


[AM人物]一頁頁發黃的檔案,盛載著歷史的重量。檔案工作毫不沉悶,從事檔案工作逾20年的蔡長貞及溫偉國,娓娓道出箇中樂趣,兩人歷年接觸的檔案五花八門,知道很多不足外人道的事件背景,更目睹不少尋根故事,從中為萬千檔案鑑定保留,但他們不是書寫歷史,而是有更大的使命感,一同守護香港歷史,竭力保存珍貴史料供後世流傳。
記者:鄭秀韻 攝影:林振東


香港現時只有3位認證檔案工作者,即考獲專業資歷認可,其中2人被立法會招攬。蔡長貞與溫偉國分別是立法會總檔案主任及檔案主任,兩人背景相似,都在政府檔案處工作逾20年,2011年轉投立法會,為立法會檔案館設館。

從事檔案工作看似容易,實際殊不簡單,檔案工作主要分為
鑑定、整理及永久保存,簡單而言,即先鑑定有關檔案是否具永久保留價值,然後整理檔案及附加註錄,並需相關設施及配套來永久保留。


鑑定檔案痛苦決定
檔案工作挑戰最高是做鑑定,蔡長貞說,「因為鑑定難免有主觀成分,真係要好小心話俾自己知,唔好因應自己要求……例如要了解自己嘅機構、了解檔案背後脈絡資料、其他地方有無呢啲檔案,係咪碩果僅存……」她形容鑑定過程牽涉很多痛苦的決定,「有時決定唔易,好多時係好痛苦做決定,因你如果唔要一批東西,可能永遠冇咗……」溫偉國補充,「即係冇得番轉頭,銷咗就銷咗……」
以臨時立法會為例,雖然只有短短一年的歷史,但立法會檔案館盡量保留臨立會所有資料,包括臨立會的開支申報,蔡長貞解釋,「通常accounting document做完晒audit後應該唔使留,但我哋保留,因為當時臨立會嘅資料好少,同埋喺深圳開會,我哋唔知如果chase番深圳發生咩事,搵啲咩資料先睇到,因為稀有,就算一鱗半爪都好,我哋都覺得有需要留。」
20年來每天埋首浩瀚如海的檔案資料,兩位檔案專家直言毫不沉悶,蔡長貞說,「比起一般office工作,我哋挑戰性好大,同埋做檔案工作,我哋都係守護緊香港歷史,或多或少有啲使命感,我哋保護緊社會上好重要嘅東西,盡我哋力量,希望將珍貴嘅嘢一代一代傳落去,而唔係只對住檔案。」她的拍檔溫偉國亦說,「自己覺得唔係寫歷史,係一個keeper,保留一啲嘢令將來嘅人可以寫歷史!」


「知道李小龍點死」
檔案工作還樂趣無窮,蔡長貞形容,「做檔案工作可以好好玩」,源於每人都會有好奇心,「我哋睇到好多唔做呢份工就睇唔到嘅嘢,例如我知道李小龍點死,我睇到佢死因研究報告,但我唔可以話俾你知……」還未及記者開口追問李小龍死亡之謎,她已先關上大門。她又舉另一個例子,「以前覺得殺人犯一定凶神惡煞,但睇好多殺人犯紀錄,好多人都好好樣,完全睇唔出會凶猛殺人,呢啲矯正自己stereotyping(成見)。」


為用者尋根感高興
不說不知,原來從事檔案工作亦可為人尋根,蔡長貞憶述多年前在政府檔案處工作的經歷,當時收到一名英國人來信,對方只知其祖父曾在香港牛奶公司工作,並提及薄扶林有地有牛,「佢好想知根源,我哋開始幫佢尋根,終於搵到好多資料……佢好開心,由一個自己好似冇晒後面,唔知發生咩事,突然覺得自己生命好豐富,因為認識咗阿爺經歷過咩,去到佢呢代……」她指久不久會遇到這些尋根故事,「我哋都覺得好heart warming,好有樂趣。」
香港至今仍未訂立檔案法,官方銷毀的政府檔案不計其數,她承認感到痛心,「任何檔案專業工作人員見到檔案銷毀都會痛心,我入行時有位師兄做鑑定,佢成日話每次做決定銷檔案瞓唔著覺,因為好似自己將某段歷史撕咗……」兩人均認同需要盡快立法,「每個國家(地區)都應有政策同法律框架嚟保護檔案」,幸而立法會有本身的檔案政策作後盾。
每個行業都有職業病,兩人被問及家裡是否保留很多檔案時均聞言大笑,溫偉國笑言「都會」,蔡長貞亦抱同一心態,「留咗先算啦,日後真係冇用先再諗,會有咁慣性。」她又說,「可能每人都鍾意儲嘢,係人性,例如可能會後悔點解『』咗小學成績表同作文,當時可能唔覺,但依家你想俾返下一代睇原來都冇咗,但好彩阿爺嗰份仲喺度,就如獲至寶……」


立法會館藏逾2萬檔案
立法會檔案館於兩年前正式開館,為立法會及公眾提供檔案服務,目前館藏包括文書、信扎、報告、手稿及其他文獻的原稿等,現時收藏逾2萬份檔案,約佔檔案館總容量七成,其中歷史最悠久為一份遠自1858年的立法局紀錄。另外,前立法局議員胡紅玉去信港督彭定康,要求設立人權委員會的書信往來、及5名立法會議員於2010年發動「五區公投」的辭職信等,亦藏於立法會檔案館。
由政府部門過檔立法會,蔡長貞滿有期盼,她指公營機構不計大學,只有立法會設有檔案館,「希望將自己經驗帶去立法會,如果立法會成立一個見得人嘅檔案館,都希望俾到一個好嘅example俾其他公營機構。」
另外,立法會本月起實施公開資料政策,非保密檔案可於20年後解封,保密檔案的最長封存期為50年,但公眾可申請查閱,公眾亦可預約參觀立法會檔案館。

No comments:

Post a Comment